3 tips (en 2 slappe excuusjes) voor onderzoekers: zo verspreid je opgedane kennis

Juli 2019
Auteur(s): Gera Nagelhout

Als onderzoeker schrijf je vast weleens een wetenschappelijk artikel of rapport. Het doel is dan natuurlijk om de opgedane kennis te delen. Maar vaak blijft het bij dat artikel of rapport en hooguit een presentatie op een congres. Zonde! Want eigenlijk wil je natuurlijk je opgedane kennis écht verspreiden. Drie tips (en twee weerlegbare excuusjes) om de opgedane kennis uit je onderzoek verder te verspreiden:

Tip 1: Mail het aan mensen die je niet kent
E-mail is een hele goede manier om je publicatie te verspreiden. Stuur je publicatie sowieso naar je coauteurs, de mensen die je in het dankwoord noemt, je collega’s en de subsidiegever. Het e-mailen van je publicatie aan mensen die je kent, doe je waarschijnlijk al. Daag jezelf uit om je publicatie ook eens te e-mailen aan mensen die je nog niet kent. Bijvoorbeeld een auteur van een publicatie waarnaar je verwezen hebt. Of een beleidsmaker of professional die echt iets kan hebben aan de publicatie. Of een journalist. Stuur altijd de link naar het artikel mee, zodat ontvangers het makkelijk kunnen delen via social media.

Tip 2: Deel het op social media
Schrijf een kort berichtje over de inhoud van je publicatie en post deze met een link op Twitter of LinkedIn. Op LinkedIn kun je wat meer tekst kwijt en kun je de hoofdconclusie van je onderzoek beschrijven. Op Twitter past dat meestal niet in één bericht, maar je kunt wel op je eigen bericht reageren en zo een ‘draadje’ maken. Tweeten over je onderzoek leidt tot meer downloads van je onderzoek.

Tip 3: Schrijf eens een blog of opiniestuk
Als je écht effectief wil zijn in het verspreiden van de kennis die je opgedaan hebt tijdens een onderzoek, dan schrijf je er een toegankelijke blog of een opiniestuk over. Hierdoor kunnen mensen die weinig tijd hebben of onvoldoende academische vaardigheden toch lezen wat de conclusie van je onderzoek is. Ook mede-onderzoekers vinden het vaak fijn om een toegankelijk, kort stuk te lezen over andermans onderzoek, voordat ze besluiten of ze de hele publicatie gaan lezen.

Slap excuus 1: Tijdgebrek
Het professioneel gebruiken van social media en het schrijven van een blog hoeft niet veel tijd te kosten. Als je het inbouwt in je routine, kost social media je maar een paar minuten per dag. Een blog kun je bijvoorbeeld schrijven nadat je een presentatie over je onderzoek hebt voorbereid. Het verhaal zit dan al in je hoofd en je schrijft het binnen een uurtje op. Bijkomend voordeel is dat het toegankelijk opschrijven van je resultaten je soms dwingt om dieper na te denken over wat je resultaten nu écht betekenen. Een andere manier van schrijven leidt dan tot nieuwe inzichten.

Slap excuus 2: Te ongenuanceerd voor onderzoekers
Naast tijd kan ook het ‘populariseren’ van wetenschap afschrikken. Moet je dat als serieuze onderzoeker wel doen? Mijn antwoord is natuurlijk: ja! Door je onderzoek op verschillende plekken en manieren te delen, zorg je dat het gelezen wordt. Anderen kunnen erop voortbouwen in hun onderzoek of de resultaten gebruiken in de praktijk. Je kunt zelfs stellen dat als je onderzoek betaald is van gemeenschapsgeld, je een verantwoordelijkheid hebt om je resultaten ook te verspreiden naar de gemeenschap. Subsidiegevers vragen dan ook steeds vaker hoe je maatschappelijke impact gaat maken met je onderzoek, of hoe je kennis gaat verspreiden en ‘benutten’. Het is helemaal niet gek als je dan aangeeft dat het allemaal begint bij het schrijven van een paar toegankelijke blogs.

Dr. Gera Nagelhout is Chief Science Officer van onderzoeksinstituut IVO en daarnaast werkzaam bij de Universiteit Maastricht. Ze doet veel aan wetenschapscommunicatie via een Engelstalige en Nederlandstalige blogwebsite – en natuurlijk via de website van IVO – en is actief op Twitter en LinkedIn.

2019-07-17T16:15:33+02:00