Achtergrond
In 2003 voerde de Europese Unie restrictie voor tabaksmarketing in en in 2009 deed de Europese Commissie aanbevelingen voor rookverboden in Europa. Sinds die tijd is veel veranderd, onder andere is het gebruik van tabak in de meeste landen gedaald en is de elektronische sigaret (e-sigaretten) op de market gekomen.

Doelstelling
In opdracht van de Europese Commissie voeren adviesbureaus ICF en RAND een evaluatie van de implementatie van regels voor tabaksmarketing en rookverboden in Europa. Doel van het onderzoek is om te achterhalen hoe het momenteel met de implementatie gesteld is, met de naleving van de regels, welke impact er is geweest en hoe de regelgeving verbeterd kan worden (bijvoorbeeld met het oog op regelgeving voor e-sigaretten).

Opzet
In deze evaluatie wordt literatuuronderzoek uitgevoerd, interviews met stakeholders en vragenlijstonderzoek. Onderzoeksinstituut IVO heeft een adviesrol in dit project, net als adviseurs vanuit Kings College London en College of Europe.

Looptijd
Juni 2020 – mei 2021

Financier
Europese Commissie

Resultaat
Evaluatie: Study on smoke-free environments and advertising of tobacco and related products

Onderzoeksteam
ICF: Helene Beaujet, Selma Stearns, Patricia Sanchez-Villacanas, Petra van Nierop
RAND Europe: Katherine Morley
IVO: Nikita Poole, Barbara van Straaten, Gera Nagelhout
Kings College London: Sara Hitchman
College of Europe: Vincent Delhomme